Informatie bieden die aansluit bij zoekgedrag beslisser

Relevante info van goede kwaliteit zorgt voor win-win
Inkopers hebben online toegang tot een schat aan info uit vele bronnen. Een aanbieder heeft de grootste kans om invloed uit uitoefenen als hij aansluit bij het zoekgedrag. Sales en commercie kunnen steeds leren over hoe beslissers zich oriënteren. Welke informatie je online aanbiedt plan je op basis van die kennis.

Online zoekgedrag is (ook in B2B) te onderzoeken

Nog lang niet iedereen weet het maar online zoekgedrag is online te onderzoeken. Je kunt zeker niet alles in detail weten maar je kunt wel heel gemakkelijk veronderstellingen maken over hoe mensen zoeken en deze toetsen. Als je je online marketing (sales) cyclus goed inricht leer je steeds beter hoe mensen zoeken.

In B2B gaat het nogal eens om relatief lage volumes van zoekgedrag. Dat maakt soms dat je niet zo veel kunt uitvinden als over massaal zoekgedrag. Toch blijven er meer dan genoeg mogelijkheden over. Iedere verkoper of ondernemer doet er goed aan zich te verdiepen in de mogelijkheden omdat het veel bijdraagt aan je begrip van de klant en de markt van vandaag.

Componenten voor onderzoek zoekgedrag

  • Zelf proberen bij Google. Google is niet te passeren en waarom zou je. Wij beginnen vaak met vragen aan verkopers of - beter nog - inkopers van een bepaald product hoe ze zouden zoeken naar een bepaald product, een bepaalde oplossing, een (onderliggend) probleem of een actualiteit of actueel thema. Vervolgens ga je die zoekopdrachten hoogstpersoonlijk intypen om te zien wat je krijgt. Het is zinvol om ten minste een deel van de tijd anoniem te surfen (anoniem, incognito, iedere browser heeft zo'n stand). Google past de resultaten aan aan wat over jou bekend is, je wilt liefst eerst een 'objectief' beeld krijgen.
  • De Google zoekwoordenplanner blijft een geweldige tool. Die is bedoeld voor zoekmachine-adverteerders. Je typt een website in of zoekwoorden/zoekzinnen en Google gaat je suggesties doen en aangeven welke zoekwoorden en zoekzinnen veel worden gebruikt. Er zijn veel meer keyword tools en keyword planners, soms betaald, soms gratis. Google er maar op en je vindt er genoeg, iedereen heeft z'n eigen voorkeuren.
  • Google trends. Dit is een mooie dient van Google waar je kunt kijken hoe zoekwoorden en zinnen zich tot elkaar te verhouden. Als het gaat om specialistische zoekwoorden en een klein taalgebied als het Nederlandse is het vaak wat lastiger om nuttige informatie te halen uit Google trends. Toch de moeite van het proberen waard, je leert er meestal wel van.
  • Concurrentie bekijken en monitoren. Het is mogelijk om op een rijtje te zetten welke zoekwoorden waarheen leiden. Er zijn speciale software tools die je helpen in kaart te brengen wat bij jou op de site terecht komt en wat naar anderen 'afbuigt'. Bij RfOB gebruiken we graag Cuutio, een Finse tool. Maar er zijn er veel meer met allerlei voor- en nadelen. Veelal moet je er voor betalen. Maar het is ook geld waard.
  • Een analytics tool gekoppeld aan een eigen site, zoals het alom bekende Google Analytics geeft in combinatie met Google webmaster ook informatie over hoe mensen bij je site terecht komen. Je ziet hoeveel verkeer er komt via zoekmachines en je krijgt ook wat informatie over welke zoekwoorden werden gebruikt. Niet zo veel als vroeger, door allerlei wijzigingen, maar toch informatief
  • Zoekmogelijkheden en navigatie op een eigen site. Deze geven ook veel informatie. Als je genoeg bezoek hebt van relevante beslissers kun je zo ook erg veel leren.
  • Dialoogmogelijkheden en interactie op de site. Alles wat interactie en kliks veroorzaakt op de site helpt je om sneller te leren over wat mensen werkelijk zoeken.
  • Sociale media: hashtags op Twitter, skills op Linkedin, bookmarks op digg (en andere collecties favorieten), ook sociaal is er veel te leren over hoe mensen dingen benoemen en 'metadateren'. 

Veronderstellingen vormen en toetsen

In het proces van zoekgedrag analyseren is het goed je veronderstellingen te vormen en ze te noteren. Dan neem je de tijd om te kijken of je aanwijzingen kunt vinden dat je veronderstellingen kloppen. In een ideale online sales of marketingcyclus ga je content maken, publiceren en verspreiden. Dan ga je na een tijdje zien of je veronderstellingen kloppen. Monitoren van je resultaten en liefst ook van concurrentie helpt je om sneller te leren en te kunnen aanpassen.

Verdiepen, varieren

Als je eenmaal wat verkeer aantrekt op bepaalde zoekwoorden kun je gaan verdiepen en variëren. Bij YellowBee Nederland trekken we na het publiceren van veel cases over LED ombouwsets ook het nodige zoekverkeer aan. Dan ga je verdiepen door verschillende omstandigheden te identificeren (LED verlichting in woongebouwen, in kantoren) of je zoekt naar niches door bepaalde armaturen te benoemen die mensen in de praktijk tegenkomen en waarvan ze zich afvragen of er ombouwmogelijkheden voor zijn. Zo kun je in iedere B2B situatie verdiepen en variëren.

 

Wat vind je er eigenlijk van?

Je helpt ons door aan te geven wat je van dit artikel vindt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Actuele artikelen over online marketing en sales uit binnen- en buitenland

Ga nu naar je Inbox!

Je ontvangt een bericht om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvang je geen nieuwsbrief. Doe het nu gelijk even!

 

Ready for Online Business

Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

020 68 22 555
info@rfob.nl

Ready for Online Business © 2017. Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing
1
0
1