Optimalisatie abonnement

Periodiek evalueren en verbeteren en bouwen aan de online sales cyclus
Online kun je meer meten en weten, sneller leren van de markt en continu verbeteren. In de praktijk is het best lastig om nieuwe (online) gewoontes aan te leren. Onze ervaring is dat je in B2B succesvol bent als je er naar kijkt als een online sales (marketing) cyclus die je steeds doorloopt. Een combinatie van zelf doen en betrokkenheid van online specialisten werkt vaak goed. Ons optimalisatie abonnement houdt in dat we periodiek samen kijken naar de dashboards, waar nodig extra research doen en dan vooral beslissingen nemen over prioriteiten en volgende stappen. Zo weet iedereen wat hij of zij moet doen en zijn voortgang en resultaten meetbaar.

Interactiviteiten verbinden met business doelen

In B2B markten boeken bedrijven in onze ervaring vooral online succes als de internetactiviteiten worden verbonden met concrete business doelen, veelal zijn dat commerciële doelen. Wat je aan informatie verspreid en publiceert online moet vooral de dialoog met prospects en klanten ten goede komen. Onderzoek wijst uit dat een steeds groter deel van zakelijke inkooptrajecten zich online afspeelt. 60% of meer van een oriëntatietraject in B2B is vaak al grotendeels self-service en online. Logisch, want er is veel informatie en inkopende partijen verzamelen graag veel informatie en komen dan 'tot de tanden gewapend' aan tafel met wie ze maar zelf hebben geselecteerd.

Online sales cyclus

Een tweede succesfactor is in onze ogen het volgende: benader je online activiteiten als een periodieke cyclus. Ga steeds terug naar de basis van hoe je prospects en klanten zich oriënteren, sluit daarbij steeds (beter) aan met wat je aan informatie en dialoog biedt en meet en analyseer daarbij voortdurend om een 'volgend rondje' nog betere resultaten te halen.

Online optimalisatie abonnement

Om dit op gang te brengen bieden we vanuit RfOB een eenvoudige dienst. We maken samen afspraken over wat we van de online activiteiten willen gaan meten en evaluaren. We zoeken vaak naar manieren om wat we willen meten te vertalen naar 'dashboards'. De informatie kan uit verschillende bronnen komen. Vervolgens gaan we periodiek om tafel om naar de dashboards te kijken die we als uitgangspunt hebben genomen.

Kennis van de business verbinden met specialistische online kennis

Kennis van de mogelijkheden van internet is nog lang geen gemeengoed en dat is prima. Veel zaken blijven hetzelfde, online komen er mogelijkheden bij. Dat is althans onze benadering. Doel van ons abonnement is om met zo min mogelijk betrokkenheid van (voor onze klanten) externe specialisten tot continue verbetering te komen. Wij vervullen als relatieve buitenstaanders met specialistische kennis enerzijds de rol om een te helpen een nieuwe gewoonte op te bouwen. We doen er alles aan om commerciële afdelingen zelfredzaam te maken maar voegen wel specialistische kennis toe in de vorm van periodieke 'injecties'. Kort om tafel. We doen altijd vooraf wat extra research en trekken dan samen onderbouwde conclusies wat volgende prioriteiten en acties zijn.

Dit zijn onderwerpen die in periodieke evaluatiesessies aan bod komen:

Wat gaat er online goed en wat kan nog beter als we naar de dashboards kijken

De dashboards geven ons meestal informatie over: Waar komen relevante bezoekers vandaan? Wat wordt veel geraadpleegd? Wat lukt nog niet dat wel elders op internet wordt ingevuld, welke belangrijke taken en dialogen worden online afgehandeld en hoe goed en 'drempelloos' verloopt dat? Wat zijn de meetbare resultaten?

  • Wat zijn de oorzaken van de belangrijkste zaken die minder goed gaan dan gewenst?
  • Hoe zijn de prestaties t.o.v. de concurrentie?
  • Wat ken en moet er besloten worden over wijzigingen en verbeteringen?

Per evaluatieperiode besteden we een vast aantal uren aan analyse en aan overleg en besluitvorming. De evaluatieperiode en het aantal benodigde uren per periode kunnen per project nogal verschillen. We bespreken graag voorbeelden als je vragen hebt hierover.

 

 

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Actuele artikelen over online marketing en sales uit binnen- en buitenland

Ga nu naar je Inbox!

Je ontvangt een bericht om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvang je geen nieuwsbrief. Doe het nu gelijk even!

 

Ready for Online Business

Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

020 68 22 555
info@rfob.nl

Ready for Online Business © 2017. Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing
1
0
1