Online content bedenken die met stip de top 10 binnenkomt

Zakelijk rendement niet aan het toeval overlaten
Content bedenken en vindbaar maken via zoekmachines is - mits aan een paar randvoorwaarden is voldaan - een kwestie van een paar stappen doorlopen en daarbij je werk goed en grondig doen. In dit artikel bespreken we in het kort de randvoorwaarden en behandelen de stappen. Succes is (min of meer) gegarandeerd.

Wat je zelf moet weten

Het is goed om enige basiskennis te hebben van de werking Google. Hoe gaat de zoekmachine te werk en wat is het belang van Google? Om met het laatste te beginnen: het heeft enorm veel belang om te zorgen dat gebruikers van de zoekmachine in verreweg de meeste gevallen iets vinden dat bevalt, gegeven de zoekvraag. Waarom? Omdat alleen dan gebruikers zullen terugkeren en Google er weer advertenties naast kan zetten die worden aangeklikt. Die kliks op de advertenties leveren vandaag nog het grootste deel van de (gigantische) inkomsten van het bedrijf.

In de kaartenbak komen

Wie zoekt bij Google zoekt niet direct op internet. Hij zoekt in de index van Google, zeg maar de kaartenbak die Google heeft aangelegd van webpagina's, waar ze over gaan en nog een aantal kenmerken. Google slaagt er steeds meer in om te snappen wat de betekenis is van wat er op een pagina staat. Men spreekt wel van het 'semantische web'. Dat gaat dus over betekenis(sen). Om gevonden te worden moet dus ten eerste een aantal technische voorwaarden worden voldaan. Anders kom je niet in de kaartenbak of kan Google niet (geautomatiseerd) vaststellen waar je webpagina's over gaan. Dus ook niet op welke zoekvragen je webpagina of website misschien een goed antwoord kan geven.

Randvoorwaarden die Google stelt namens de gebruiker

Iets anders dat Google doet is je webpagina('s) beoordelen namens de gebruiker. Er zijn nl. heel veel pagina's op internet dus er zal gekozen moeten worden wie een hoog plekje krijgt in de resultaten. Google kijkt door de bril van de zoekende gebruiker. Is een pagina snel is meer dan ooit relevant geworden nu we massaal onze mobiele apparaten gebruiken om dingen te zoeken en bekijken (beluisteren etc.) online. Dus wil Google dat je pagina snel is. Zo legt Google meer criteria aan. Veiligheid, is een heel actueel aandachtspunt. Veroorzaak jij risico's voor je bezoeker dan zal Google je (jouw informatie) snel diskwalificeren.

Randvoorwaarden samengevat

Samengevat is het belangrijk dat je webpagina zo veel mogelijk rekening houdt met wat Google ziet als 'best practices'. De zoekmachine vertelt de markt regelmatig wat ze belangrijk vindt. Als je er geen verstand van hebt kan het wel lastig zijn om te doorzien wat echt belangrijk is en of je er aan voldoet of niet. Maar de grote lijnen zijn vaak niet zo moeilijk. Ook kun je vrij snel weten of je enigszins voldoet. Als je een prachtige verzameling nuttige info hebt over een niche en je scoort toch nog slechter dan anderen (of je scoort niet) dan is het tijd er iemand bij te halen die je vertelt wat er niet goed gaat.... volgens Google.

Vijf stappen

Als je aan genoemde voorwaarden voldoet ben je dus in staat om informatie te publiceren, die in principe door Google 'gelezen', begrepen en gewaardaard kan worden en zou Google bereid moeten zijn jouw informatie te 'serveren' aan zoekers met een zoekvraag die matcht met jouw informatie.

Als dat zo is kun je met de volgende stappen werken:

  • Vorm hypotheses over wat echt nuttig zou zijn voor je doelgroep (en past bij jou)

  • Toets je hypotheses en selecteer (klopt het, is er substantieel zoekgedrag)

  • Verzamel grondstoffen en bouwstenen

  • Organiseer het ‘hoe’

  • Publiceren, leren, bijstellen en aanvullen

Stap 1a Veronderstellingen over hoe mensen zoeken

Je begint met veronderstellingen te bedenken en op te schrijven, te delen in een groep. Die moeten gaan over hoe je belangrijkste doelgroepen zich volgens jou online oriënteren als ze op zoek gaan naar oplossingen die jij kunt bieden, over dingen waar jullie als organisatie en jij met je team professionele collega's verstand van hebben. Te vaak merken we dat mensen daarover geen goed doordachte hypotheses hebben. Ze weten wat ze willen vertellen maar waar is de ander naar op zoek?

    Stap 1b Veronderstellingen over hoe je je nuttig kunt maken

    Je gaat vervolgens iets verder, je gaat zoeken naar zoekgedrag en hoe jij daar op in zou kunnen spelen met wat je kan en weet.

    Een paar manieren om te beginnen:

    • Welk probleem kun je oplossen met een product of dienst, hoe begint zo'n probleem bij je klant of de klant van je klant vaak, hoe doen mensen research naar zo'n probleem?

    • Welke vraag word je vaak gesteld door zakelijke relaties aan technische mensen, de customer service afdeling etc.?

    • Kijk naar de top-10 van veelgebruikte zoekwoorden in Google analytics van je site?

    • Vul in: als mensen wisten dat .... zouden ze allemaal product of dienst x van ons afnemen. Denk na over waarom ze dit niet weten, in welke situatie ze verkeren als ze dat zouden moeten weten.

    • Op welk gebied ben jij als bedrijf of als professional het meest thuis. Waar weet je alles van en verbaas je je erover dat mensen (uit de doelgroep of eromheen) dat vaak niet weten?

    Als je antwoorden hebt op deze vragen, ga dan ook weer terug naar stap 1a. Typ de antwoorden die je geeft ook weer eens in bij Google en kijk wat je tegenkomt. Probeer uit te vinden hoe mensen bepaalde problemen benoemen. Daarvoor kun je weer gebruik maken van keywoordtools. Of je kijkt naar blogs die bijvoorbeeld kenmerken gebruiken (een tijdje waren 'tagclouds' in, dat waren dan verzamelingen keywords en hoe vaak die werden gebezigd, kan heel informatief zijn). Of je zoekt in grote verzamelingen als Digg (bookmarks) of visuele verzamelingen zoals Pinterest. Kijk ook naar zogenaamde #hashtags op Twitter, Facebook of Linkedin.

    Stap 2: toets je hypotheses online en in gesprekken

    Online zijn er veel mogelijkheden om uit te vinden en te onderzoeken of er iets klopt van je veronderstellingen over hoe je doelgroepen zouden zoeken. Drie belangrijke plekken om te zoeken:

    • Google trends
    • Keywordplanners van Google Bing of derden
    • Google en Bing zelf (intypen en kijken)

    Vervolgens kun je kijken of de dingen die je zelf had bedacht als nuttig er ook zijn online. Hoe goed zijn die dingen. Kijk er naar door de bril van je doelgroep. Zou die geholpen zijn met wat hij vindt? Ontbreken er belangrijke dingen? Of kunnen dingen veel beter. Of veel concreter.

    Vergeet niet dat er nog heel veel zoektochten in frustratie eindigen. In een eindeloze reeks klikken maar met nog enorme hiaten. Die moeten op jouw terrein ook voorkomen.

    Stap 3: Grondstoffen verzamelen

    Om artikelen te gaan produceren (kunnen natuurlijk ook videoproducties, visuele verhalen etc maar Google en het internet zijn nu eenmaal vrij textueel dus goed om daar ook te begonnen) moet je eerst grondstoffen verzamelen. Dit zijn goede dingen om mee te beginnen:

    • Verzamel defninities van belangrijke begrippen of nog beter: kom met je eigen definities.
    • Maak how-to's of brief iemand die er een zou kunnen maken omdat hij goed kan schrijven of uitleggen, of tekenen of filmen. Denk na welke belangrijke technologieën of processen binnen je bedrijf worden gebruikt en bedenk hoe je die kan uitleggen aan iemand die er minder van weet. Probeer te bedenken wat jullie binnen je bedrijf anders of beter doen en waarom dat er toe dot.
    • Maak lijstje van de beste, meest gezaghebbende bronnen of artikelen, de beste boeken geschreven over, de belangrijkste actuele ontwikkelingen en trends in... en zo verder
    • Creëer verzamelingen op belangrijke onlnie platforms (maak playlists op YouTube, boards op Pinterest, etc.)
    • Interview belangrijke mensen binnen het bedrijf, stel nieuwsgierige vragen, probeer hun 'geheimen' te achterhalen en omschrijf ze op een manier die je doelgroepen naar je gevoel zullen aanspreken
    • Beschrijf successen binnen het bedrijf en redeneer van de huidige situatie terug naar hoe het begon, welke vragen er aan het begin waren toen men nog op zoek was naar een oplossing voor een bepaald probleem, probeer je te bedenken waarnaar men toen op zoek was
    • Maak een lijst van problemen die je nu zou kunnen oplossen, wetende wat je weet sinds een aantal van de grootste succesen zijn gerealiseerd en denk na over wie die problemen (ook) hebben en waar die zich bevinden.

    Stap 4: organiseer het 'hoe' van goede content

    Wat bij ons altijd heel goed helpt is om regelmatig met een aantal mensen naar je verzameling grondstoffen te kijken en dan te gaan denken over de vorm die je informatieve content zou kunnen krijgen. Wij hebben een eigen lijst met succesvolle formats die je veel online ziet, of op TV, of waar dan ook Wat we bedoelen met formats? Bijvoorbeeld deze:

    • de televisiekok
    • beslisboom
    • fotostrip
    • dubbelinterview
    • voor/na
    • rekenmodel
    • quiz
    • rondleiding
    • succesverhaal in de vorm van een jourjnalistieke reportage
    • en zo kunnen we nog wel even doorgaan

    Probeer nu creatief te worden. Combineer de grondstoffen en stel je voor dat je bepaalde verhalen in een van de formats zou gieten. Hoe zou je dat kunnen doen. Wie heb je nodig om het te organiseren. Kun je het zelf of heb je mensen van buiten nodig.

    Het is beslist de moeite om eens in de zoveel tijd echt een 'pareltje' te maken. Maak iets moois of creatiefs. Overweeg om daar mensen bij in te huren. Een goed stuk content waar je trots op bent is geweldig motiveren. Je wilt het laten zien, aan mensen toesturen. Het is makkelijker dan je denkt om zo nu en dan een succese te creëren waar je klanten blij mee zijn maar misschien ook je verkopers die er hun verkoopgesprek mee kunnen opfleuren. Doe het ter gelegenheid van een beurs en leer door gesprekken hoe het een volgende keer nog beter kan.

    Stap 5: begin online met iets waar je tevreden over bent

    Zorg nu dat wat je verzonnen hebt, bij voorkeur een van je beste ideeën gereed komt om ten minste in rudimentaire vorm mee te beginnen online. Zet het op een eigen site of elders. Als het maar online is en je er op een fatsoenlijke manier naar kunt verwijzen. Je kunt ook een artikel maken op Linkedin of Medium. Of je maakt een playlist of een andere verzameling. Ga deze nu actief delen en laten zien. Of zorg dat andere mensen dat doen. Verzamel feedback en verbeter wat je hebt. Nu is het natuurlijk ook zaak te gaan meten of er iets aanslaat van wat je doet.

    Onze eigen ervaring met een hele lange serie klanten is dat je altijd een stuk content kan produceren dat vrij snel de top 10 binnenkomt van je meest gelezen artikelen op je website (of waar dan ook). Ook redelijke of zelfs heel goed gevonden worden door Google is bijna altijd mogelijk. Begin vooral met niches, dan kan het snel gaan. Het is zaak te blijven experimenteren en verbeteren. Vind je uit hoe het werkt dan zal je volgende exercitie om een kandidaat voor de top 10 (met stip) te bedenken beter gaan. Heb je succes dan zal het ook makkelijker worden om wat budget bij elkaar te sprokkelen, getalenteerde mensen aan te trekken en zo weer verder te komen.

    Lees ook…

    Zelf de prestaties van je website controleren.

    Het platform waarmee je online in gesprek gaat met je klanten moet ook technisch goed in elkaar steken. Voor een sales- of marketing manager is het - normaal gesproken - lastig in te schatten of de website volgens recente inzichten is ontwikkeld.

    Content marketing: 25 vragen over de invloed van je publicaties

    Online publiceren is de manier geworden om te laten zien waar je voor staat, om een publiek aan te trekken en relaties te onderhouden. Beoordeel met behulp van deze 25 vragen waar je staat op het gebied van content marketing.

    Wat vind je er eigenlijk van?

    Je helpt ons door aan te geven wat je van dit artikel vindt.

    Nieuwsbrief ontvangen?

    Actuele artikelen over online marketing en sales uit binnen- en buitenland

    Ga nu naar je Inbox!

    Je ontvangt een bericht om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvang je geen nieuwsbrief. Doe het nu gelijk even!

     

    Ready for Online Business

    Kleine-Gartmanplantsoen 10
    1017 RR Amsterdam

    020 68 22 555
    info@rfob.nl

    Ready for Online Business © 2017. Alle rechten voorbehouden.
    Ehio Media content marketing
    1
    0
    1