Het gaat niet om hoeveel je meet maar om wat je beslist

Dashboards en andere manieren om informatie-overload te bestrijden
Online is (heel) veel te meten en volgen. Dat is mooi maar kan ook verlammend werken. Uiteindelijk gaat het er niet om hoeveel je meet maar wat (en hoe vaak) je beslist om je te verbeteren. En hoe je daarmee het beoogde business rendement verder verhoogt.

Welke business doelen en wat kan en wil je meten?

Om online succesvol te zijn moet er allereerst aansluiting zijn bij business doelen. In B2B zien we vaak dat aansluiting bij concrete, commerciële doelen goed werkt. Aantallen nieuwe contacten van een bepaald type. Hoeveel gesprekken weet je te voeren? Welke gesprekken leiden tot business aanvragen of offertes? Doelen kunnen ook wel indirect zijn en toch heel nuttig. Vooral informatie. Hoeveel kun je te weten komen over wie er meekijken (en -beslissen). Op welke zoekvragen word je gevonden. Hoeveel beslissers of beïnvloeders zijn er in je netwerk. Hoe groot is je netwerk (je kunt tellen in 'graden' in de zin van de bekende six degrees of separation, de theorie  die zegt dat je in zes stappen de hele wereld kan bereiken).

Dashboards

Bij RfOB concentreren we ons vaak op aansluiten bij oriëntatiegedrag en op online dialogen. We hebben de nodige dashboards ontwikkeld bij ons eigen platform waarbij je kijkt naar wat een bepaald stuk content of een stuk dialooggereedschap aantrekt en wat er dan verder gebeurt. Dashboard werken vaak goed omdat ze veel informatie samenvatten. We werken veelal 'gewoon' met informatie uit Google Analytics. Maar we halen er informatie uit en maken dashboards waar je regelmatig naar wilt en kunt kijken.

Signalen, dialoog en conversie

Niet alles wat je meet is van even groot (business) belang. Het is interessant maar vaak niet zo 'hard' om signalen te meten van belangstelling. Ook gaat het meestal om een tussenstation naar een ultiem doel. Toch kan het belangrijk zijn deze dingen te meten. Hoeveel mensen komen op je site terecht of komen op bepaalde plekken op je site terecht? Of: hoeveel mensen zien iets dat je elders deelt online? Waar komen ze vandaan en hoeveel haken er direct weer af. Ook een 'like' (of zo) op Linkedin, Twitter of Facebook is een signaal. Uiteindelijk wil je dat belangstelling zich vertaalt naar dialoog en dialoog zich vertaalt naar 'conversie'. Aankopen zijn lang niet altijd het ultieme doel in B2B. Maar vergis je niet, er wordt toch heel wat verhandeld. Ook via B2B platforms. Het is niet verkeerd om je bijvoorbeeld eens te verdiepen (als je't niet al gedaan hebt) in de snelle groei van Alibaba of Amazon. Amazon is veel meer dan een webwinkel voor consumenten. Alibaba is een fascinerende speler.

Hoe dan ook is het goed om even stil te staan bij wat voor 'conversie' je zelf online wilt veroorzaken. Bezoek is leuk maar een concrete aanvraag is beter. Een lijst meetbare doelen en kiezen welke het belangrijkst zijn is in alle gevallen een goede exercitie.

Bestrijden overload

Omdat er via allerlei 'online analytics' zo veel mogelijk is lijden nogal wat mensen aan infostress en informatie-overload. Dit zijn wat manieren waarop we die bestrijden:

  1. Duik niet steeds Google Analytics (of welke analytics software dan ook) maar kies KPI's, dashboards en rapporten en stel die in. Bepaal ook hoe vaak je er naar wilt kijken en hoe vaak je met je team wilt evalueren en beslissen.
  2. Doe periodiek (maar niet te vaak) diepgaander onderzoek. Varieer in methodieken om ervaring op te doen over het nut van verschillende soorten analyses. Wij werken graag met 'visitor recordings'. Een relatief vrije vorm methode om belangstelling te hebben voor je bezoekers en ze te observeren. Kies wel welke bezoeke je wilt analyseren (neem zo veel mogelijk relevante) en beperk je vooraf in het aantal. Anders kan het verslavend (en tijdrovend!) zijn.
  3. Vergelijk jezelf. Benchmarks. Concurrentie. Dit is vaak een manier om sneller klaar te zijn. Een beetje beter dan de rest is genoeg.
  4. Hanteer zo vaak mogelijk de 80/20 regel. 20% van je bezoek is vaak bron van een groot deel van je business. Begin om daar te optimaliseren. Bekijk welke 3 - 5 dingen het meest komen doen op je site. Vaak komt een grote meerderheid van de bezoekers voor die dingen. Zorg dat die eerst worden geoptimaliseerd. Zo zijn er meer voorbeelden van de 80/20 regel te bedenken, werkt bijna altijd goed.

Ervaring helpt

Misschien voorspelbaar om zo te eindigen maar er zit tocht echt wat in. Veel informatie en keuzes bij het online meten en analyseren kunnen overweldigend zijn. Ervaring helpt. Wij hebben al heel wat zien langskomen en raken niet zomaar overweldigd. Kunnen we helpen of meedenken, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Wat vind je er eigenlijk van?

Je helpt ons door aan te geven wat je van dit artikel vindt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Actuele artikelen over online marketing en sales uit binnen- en buitenland

Ga nu naar je Inbox!

Je ontvangt een bericht om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvang je geen nieuwsbrief. Doe het nu gelijk even!

 

Ready for Online Business

Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

020 68 22 555
info@rfob.nl

Ready for Online Business © 2017. Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing
1
0
1