Zelf de prestaties van je website controleren.

Het platform waarmee je online in gesprek gaat met je klanten moet ook technisch goed in elkaar steken. Voor een sales- of marketing manager is het - normaal gesproken - lastig in te schatten of de website volgens recente inzichten is ontwikkeld.

Wat kun je zelf doen om inzicht te krijgen in de prestaties van je website? In dit artikel reiken we je een aantal tools aan die de performance op een aantal gebieden inzichtelijk maakt.

We gaan niet al te diep in op details, het is een globaal overzicht van punten die je vandaag kunt controleren, meestal met tools die gratis zijn en waar je geen hulp van technische mensen voor nodig hebt. Uiteraard blijft er dan nog heel veel over en ontbreekt het ragfijne vioolspel, maar in brede stroken krijg je wel inzicht in de gebieden waar je op moet letten bij het ontwikkelen van je digitale assets.

Google speelt een belangrijke rol.

Je denkt bij Google misschien aan scoren of trefwoorden, AdWords etc., maar de rol van Google is veel groter dan dat. Google is aanwezig in alle facetten van de ervaring die een gebruiker met internet - en dus je website heeft. Vindbaarheid, snelheid, veiligheid, gebruiksgemak, noem maar op.

Dat is geen altruïsme, maar een keihard business-model. Google wil dat het internet werkt op de meest soepele en snelle manier, voor alle gebruikers. Omdat Google aan nagenoeg elke pagina op internet geld kan - en wil - verdienen.

Daarnaast beschikt Google natuurlijk over een formidabele hoeveelheid gegevens van gebruikers en websites. Simpel gezegd komt het er op neer dat als Google een praktijk aanbeveelt, dit in de regel gestoeld is op grondig en langdurig onderzoek. Het is beter om een aanbeveling van Google op te volgen, dan zelf het wiel uit te vinden.

Maar niet langer getalmd, aan de slag!

Wordt je organisatie goed weergegeven door Google?

Doe eens een zoekopdracht op je bedrijfsnaam. Zorg dat je in privénavigatie werkt (iedere browser heeft z'n eigen naam hiervoor, Chrome noemt het bijvoorbeeld de incognito modus, Firefox privémodus). Als je op die manier surft krijg je geen persoonlijke resultaten te zien want je bent als het ware anoniem aan het surfen.

Sta je bovenaan? Staat de homepage bovenaan? Kloppen alle zgn. sitelinks? Zie je je Google+ profiel, Google Maps locatie en eventueel afbeeldingen van Streetview en eigen beeldmateriaal? Dan zit je goed. Je kunt dit ook herhalen op je mobiele telefoon en/of voor belangrijke merken die je voert. Kijk ook of het aantal pagina’s in Google ongeveer overeenkomt met het daadwerkelijke aantal, door bij Google deze zoekopracht in te typen 'site:www.jouwsite.nl'. Zo ziet dat er dus uit (hieronder een screenshot). Er zijn andere manieren om veel meer te weten te komen over hoe de pagina's van je website(s) zijn geïndexeerd en in zoekresultaten worden gerangschikt, waarover verderop meer.

Screenshot van zoekopdracht Ehio Media bij Google.

Heeft elke pagina een unieke titel?

De titel van iedere webpagina moet duidelijk beschrijven waar de pagina over gaat. De titel is idealiter tussen de 55 en 60 tekens lang. Google is steeds beter in staat te 'begrijpen' waar bepaalde webpagina's over gaan door de inhoud te analyseren. Maar dit soort meta-informatie kan Google helpen zorgen dat een webpagina op het juiste moment als relevant wordt ingeschat bij een specifieke zoekopdracht. Zorg ook voor een goede beschrijving van de pagina m.b.v. de zogenaamde 'meta-description tag'. Je kunt via deze site een paar testjes doen. Ook de url van de pagina moet uniek en optimaal zijn. Op de pagina zelf is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste terminologie gebruikt, waarvan je weet dat die kan aansluiten bij hoe mensen dingen benoemen tijdens het zoeken. Probeer echter de zaak niet vol te proppen met trefwoorden, dat heeft geen zin, dat ziet Google als 'spam'. Gewoon lekker leesbare teksten waarin je qua taalgebruik afwisselt (bijv. synoniemen gebruikt en waar nodig terminologie uitlegt) werken het best.

Klopt de structuur van de pagina?

Belangrijke koppen moeten door Google en andere machines in de HTML-code van de pagina als zodanig worden herkend. Dit is belangrijk omdat Google zo beter kan doorzien hoe de hiërarchie van een tekst in elkaar zit. Je mag immers verwachten dat een kop een soort hele kernachtige samenvatting is van de tekst waar hij boven staat. De grootste koppen bevatten vermoedelijk de meest kernachtige samenvatting, onderkoppen en tussenkoppen zijn  iets minder belangrijk maar nog steeds belangrijker dan gewone tekst.

Om de hiërarchie en dus de structuur heel duidelijk te maken, niet alleen voor de lezer maar ook voor Google,  gebruik je de 'H1', 'H2' en 'H3' HTML-code (H staat hierin voor 'header'). Dit werkt eigenlijk hetzelfde als in een tekstverwerker. Ook dan is het handig om niet iedere keer een bepaald fontgrootte mee te geven en/of een stukje tekst vet te maken maar expliciet aan te geven dat een bepaalde tekst een 'Kop 1', 'Kop 2' etc. betreft. Elders bepaal je dan hoe zo'n kop eruitziet. De tekst en de opmaak zijn zo van elkaar gescheiden en je krijgt een goede, heldere structuur. De stijlaanwijzingen staan op internet apart in zogenaamde stylesheets.

Gebruik maximaal één H1-kop per pagina. Maak ook gebruik van H2, H3 etc. opsommingslijstjes en andere standaard HTML die allemaal aanwijzingen vormen over de structuur van een tekst. Zonder enige opmaak moet je pagina er normaal leesbaar uitzien, waarbij je oog direct op de belangrijke onderdelen moet vallen. Om dit te testen gebruik je de Google cache, zoals in dit voorbeeld van YellowBee LED Verlichting. Jouw site zou er ongeveer ook zo uit moeten zien.

Zijn er technische beperkingen?

Je site moet door zgn. crawlers doorzocht kunnen worden. Een crawler is de software die een zoekmachine (zoals in dit geval Google, ook andere zoekmachines gebruiken crawlers) inzet om webpagina's te 'bezoeken', analyseren en op te nemen in de grote verzameling (index). De index kun je zien als de rolodex van webpagina's waar mensen die de zoekmachine gebruiken eigenlijk direct in zoeken. Google neemt daarin niet de webpagina zelf op maar allerlei informatie (meta-informatie) die helpt bepalen wanneer de pagina getoond moet worden in iemand's zoekresultaten. Als de crawler door verkeerde technische keuzes belemmerd wordt om jouw webpagina('s) te bekijken en analyseren zal er nooit naar die webpagina('s) worden verwezen, hoe nuttig je pagina's inhoudelijk misschien ook zijn.

Als je je website aanmeldt bij Google Search Console (GSC) krijg je van Google belangrijke informatie over hoe crawlers jouw webpagina's bezoeken en indexeren. Dat kost alleen wat tijd, je krijgt vervolgens een dashboard vol essentiële informatie tot je beschikking. Het voert te ver om hier alles uit GSC te bespreken, maar je ziet daar of er seinen op rood staan, zodat je actie kunt ondernemen.

Ben je lean-and-mean genoeg?

Snelheid wordt steeds belangrijker, met name voor mobiele gebruikers. Je site moet snel werken voor mobiele gebruikers met een 3G of 4G verbinding. Via deze site van Google kun je testen of dat het geval is. Je krijgt op drie gebieden te zien of je site voldoet: vriendelijk voor mobiel, snel genoeg voor mobiel en snel genoeg op de desktop. Je ziet direct hoe de vlag er voor hangt, maar laat je vooral niet gek maken. Zorg dat je (ruim) voldoende scoort en werk daarna verder aan andere verbeterpunten.

Uitslag Main Sales via Think with Google

Wat weet je van Google Analytics?

Het lijkt een dooddoener, maar in onze praktijk blijkt dat nagenoeg alle opdrachtgevers Google Analytics in de site hebben hangen, maar er nooit naar kijken. Misschien komt dat omdat er gewoon te veel data beschikbaar is. Hoe interpreteer je dat? Hoe beslis om wijzigingen aan te brengen als je deze data niet begrijpt? Je kunt Google Analytics aanvullen met rapportages die andere mensen, vaak specialisten, al voor je hebben gemaakt. Er is een Analytics Solutions Gallery waar je relevante dashboards en rapportages kunt vinden die je aan je eigen account kunt toevoegen. Ook kun je specifieke rapporten dagelijks, wekelijks of maandelijks laten e-mailen naar betrokken in je organisatie.  

Is je website veilig?

Geen onderwerp voor leken, maar je zult toch even moeten checken of je website voldoende beschermd is. De reputatieschade die je met een hack kunt oplopen is groot. Misschien denk je dat ervaren hackers geen interesse hebben in jouw website, maar water stroomt naar het laagste punt, grote sites beschermen zich steeds beter, waardoor kleinere sites eerder doelwit gaan worden. Onderschat dat niet. Je kunt je website gratis laten testen m.b.v. de Cyber Risico Scan. (voor de volledigheid, we 'pluggen' hiermee ons eigen werk want we hebben het project Veilig Zakelijk Internetten zelf gebouwd, gebruik makend van het RfOB platrorm maar daarom is het inhoudelijk nog steeds erg belangrijk, die inhoud is afkomstig van klanten en partners die ons opdracht gaven dit te bouwen).

Homepage Veilig Zakelijk Internetten

Werkt je website volgens de verwachtingen van gebruikers?

Als je je website beschouwt als een uniek product, toegespitst op het bijzondere karakter van je onderneming, think again. Je website is een onderdeel van een totale beleving die een gebruiker heeft vanaf het moment dat hij of zij de PC aanzet. Als iemand op een (werk)dag 20 zoekopdrachten verricht en een tiental websites bezoekt is dat heel normaal.

Als je dat voor zakelijke doeleinden doet, dan wil je dat die hele beleving snel, efficiënt en zonder verrassingen verloopt. Daarom is het belangrijk dat jouw website werkt zoals alle andere websites (zouden moeten) werken. Ook daar speelt o.a. Google een belangrijke rol met het ontwikkelen van een visuele taal voor het maken van websites en apps, genaamd Material Design.

Je hoeft niet de hele site door te nemen, maar lees de doelen en principes, dat zou voldoende moeten zijn om te begrijpen dat je site onderdeel is van iets groters en zich ook als zodanig moet gedragen. Als je in een auto stapt maakt het immers ook niet uit of het een Porsche of een Opeltje is, de werking is hetzelfde. Dat uitgangspunt zou je ook moeten toepassen op je website.

Tenslotte...

Hopelijk heb je een aantal concrete handvatten gevonden om een start te maken met het verbeteren van je online aanwezigheid. Als je vragen hebt of advies zoekt, de RfOB Web Audit is onderdeel van onze dienstverlening.

Stuur een bericht als je er meer over wilt weten.

Door

Wat vind je er eigenlijk van?

Je helpt ons door aan te geven wat je van dit artikel vindt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Actuele artikelen over online marketing en sales uit binnen- en buitenland

Ga nu naar je Inbox!

Je ontvangt een bericht om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvang je geen nieuwsbrief. Doe het nu gelijk even!

 

Ready for Online Business

Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

020 68 22 555
info@rfob.nl

Ready for Online Business © 2017. Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing
1
0
1