RfOB Platform Basic versie

B2B content of dialoog
Het RfOB platform biedt verschillende mogelijkheden om in te spelen op zakelijk oriëntatiegedrag. Je kunt invloed uitoefenen met specialistische content of met interactie, die aansluit bij hoe gezocht wordt.

Onze klanten starten vaak op een van de volgende twee manieren met het RfOB platform.

1e: Verzameling nuttige informatie (toepassingencatalogus, business cases)

De eerste is om een verzameling informatie online aan te bieden, die een 'bezoeker' goed kan helpen als hij zich oriënteert online, ter voorbereiding op een zakelijke beslissing. Ga je zelf online zoeken dan vind je van alles, maar hoe vaak vind je content die echt informatief is, die je vertrouwt en je helpt beslissen?

Net als op de traditionele manier, zal je op het juiste moment, de juiste informatie op de juiste wijze moeten aanreiken. Elke succesvolle verkoper kan je vertellen wanneer het tijd is voor welke stap in het salesproces. Dit geldt net zo voor het "online' proces, alleen zijn het andere criteria, en andere wijzes waarop deze stappen genomen moeten worden. 

Hieronder een aantal voorbeelden van 'content' verzamelingen die zich in de praktijk hebben bewezen:

  • een catalogus van toepassingen
  • een verzameling business cases
  • een 'kenniscentrum' met artikelen over een of meer specialistisch onderwerp
  • een 'desk' met vragen en antwoorden over een actueel of ingewikkeld onderwerp
  • een verzameling 'how to's'

2e: Laagdrempelige interactieve content ('scan')

De 2de manier is om een paar vragen te stellen en daarbij wat advies te geven. Interactieve content noemen we dat.  Wij spreken van een 'scan', een term die we hierna ook zullen gebruiken (men noemt het ook wel een quiz of survey).
Hoe je het ook noemt, het komt op het volgende neer:

  • Een bezoeker beantwoordt stapsgewijs een aantal (meerkeuze) vragen;
  • Vervolgens wordt een gepersonaliseerde uitkomst gepresenteerd. Dat kan een score (rapportcijfer) zijn, een profiel of een andere 'adviserende' uitkomst.. 'je zou dit eens moeten zien...; 'dit product past goed bij wat je zoekt...' etc;
  • Daarbij worden tips, adviezen en verwijzingen op maat gegeven; 
  • De persoon die de scan heeft gedaan kan de uitkomsten bewaren en delen.

Een scan speelt in op de behoefte van zakelijke beslissers aan self-service, tegelijkertijd is het een niet-opdringerige manier van persoonlijk advies. Door een aantal vragen online te stellen ga je gemakkelijk de dialoog aan en bereid je de weg voor 'echt' contact en sales. Voor de aanbieder is de scan een tool om leads te genereren en te kwalificeren.

Basic versie van RfOB platform maakt start, op 1 van beide manieren, mogelijk

De basic versie van het RfOB platform maakt een start met een kleine verzameling goede content of een 'scan' (interactieve content) mogelijk. Behalve de (interactieve) content zelf krijg je als B2B aanbieder het volgende in handen:

  • de mogelijkheid om de content zelf verder uitbreiden, en te verfijnen;
  • inzichten over hoe de content wordt gebruikt, en wat je kan verbeteren ;
  • een aantal rapportages over de performance van de 'content of scan;
  • Het hele platform is ingericht volgens de best practices van Google, hierdoor zorgen wij ervoor dat je relevante, unieke content optimaal vindbaar is en zich op de beste manier presenteert aan de 'zoekers' op internet.

Voorbeelden van toepassingen basic versie RfOB platform

Bekijk de case van Smit Finishing, de Italiaanse dochter van een Nederlands bedrijf dat al meer dan 190 jaar (!) bestaat en producten wereldwijd verkoopt (China en India zijn belangrijke markten voor hen). Hun applicatiecatalogus is een eenvoudige, best commerciële verzameling. Maar hij doet het goed bij de klanten en relaties en heeft al heel wat goede gesprekken opgeleverd. Zowel online, 'blended' als offline. Of lees de case over de business case van YellowBee.

Wil je een idee krijgen van de scan, kijk dan naar de prijswinnende (B2B Marketing Award 2016) 'accountancy scan' van AFAS is gemaakt op het RfOB platform.

Puntsgewijze beschrijving van de 'basic' module van het platform

  • Het RfOB platform is een ‘hosted oplossing’. Dat wil zeggen: wij zorgen dat het platform online komt en blijft, zorgen voor de configuratie/inrichting en de matching van de huisstijl. 
  • Bij het platform hoort een beheeromgeving (CMS, content management systeem). Je kunt zelf teksten, beelden, vragen en antwoorden veranderen en gegevens van bezoekers en resultaten inzien.
  • Allerlei functionaliteit is geïntegreerd in het platform. De website-bezoekers, die een scan gedaan hebben, ontvangen bijvoorbeeld een email ontvangen met persoonlijke URL.
  • Standaard rapportages en statistieken. 
  • De oplossing gebouwd op het platform kan worden gehost op een subdomein, (scan.bedrijfsnaam.nl). De site kan worden ingepast in een bestaande site en/of uitgebreid tot een campagnesite.
  • RfOB kan helpen concept en de inhoud van de scan in samenwerking met de klant te bedenken o.b.v. een briefing. De klant kan ook zelf concept en inhoud bedenken, al of niet met hulp van externe partijen. In dat geval kan RfOB ondersteunen naar behoefte, bijvoorbeeld door vanuit de ervaring met eerdere scans te adviseren of door uitleg over het content management systeem. 

Tarieven, doorlooptijd en opzegtermijnen

De Basic module heeft een maandelijks bedrag van € 365,= en een eenmalig bedrag vanaf € 1.750,= voor de inrichting van het platform, het configuratieplan en het Plan van Aanpak.
Doorlooptijd van de basic module is normaal gesproken tussen de 4 à 6 weken tot en met oplevering.

Van Basic naar 'Advanced module"

Behalve een basic versie van het RfOB platform is er ook een 'advanced' versie en een 'enterprise' versie. Ben je begonnen met een eenvoudige scan of een verzameling interactieve content dan kun je daar op allerlei manieren op voortborduren. Vaak groeien onze klanten door naar een 'advanced' versie van het platform. 

  • Wil je bijvoorbeeld een tweede scan? 
  • Of een combinatie van een klein kenniscentrum met een eerste scan? 
  • Wil je aan de hand van de uitkomsten van de scan 'tailormade' content aanbieden?  
  • Wil je certificeringen online afhandelen?
  • Dashboards van je belangrijkste online-business doelstellingen?

Dit vraagt om een uitgebreidere omgeving met meer functionaliteit. In de 'advanced' module zijn deze componenten standaard geconfigureerd, met daarbij passende beheeromgving. Ook deze is cloudbased en in een korte tijd [tussen de 6 à 8 weken] live te brengen. 

Doorgroei naar de Enterprise Module

Nadat er ervaring is opgedaan met de basic en/of advanced module is er natuurlijk een mogelijkheid om nog verder door te groeien. Het is belangrijk om de ervaringen, de meetgegevens en de resultaten van de voorgaande versie mee te nemen om je verder online te professionaliseren.

Met de Enterprise module stellen we onze klanten instaat om aan de ene kant meer kennisoverdracht te laten plaatsvinden, denk hierbij aan online cursussen en trainingen, en ook maakt deze module het mogelijk om je kennis te gelde te maken.

Als sales en kennisoverdracht elkaar meer en meer gaan overlappen in de commerciële strategie spreken wij van een 'educommerce' strategie. De advanced en enterprise module ondersteunen zo'n strategie waarin de kenniscomponent steeds belangrijker wordt in de toegevoegde waarde van een bedrijf.

Meer informatie

Voor meer informatie over de marketing scan of een ander product van RfOB kun je contact met ons opnemen via info@ehio.nl of telefonisch via 020 682 25 55.

Producten

Nieuwsbrief ontvangen?

Actuele artikelen over online marketing en sales uit binnen- en buitenland

Ga nu naar je Inbox!

Je ontvangt een bericht om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvang je geen nieuwsbrief. Doe het nu gelijk even!

 

Ready for Online Business

Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

020 68 22 555
info@rfob.nl

Ready for Online Business © 2017. Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing
1
0
1