Concurrentie analyse en monitoring

Analyse en monitoring van concurrentie geeft focus en je leert snel
Het is belangrijk en relatief makkelijk om te leren van concurrentie online. Google kiest met een set regels (een algoritme) wie het meest gezaghebbende, relevante antwoord geeft op een vraag gesteld in één of enkele woorden. Ook sociale netwerken hebben regels om te bepalen wie er toe doet. Een goede concurrentie-analyse en monitoring van je vindbaarheid vergeleken met die van concurrentie geven veel informatie.

Focus

Als je inzicht hebt in wat je concurrenten doen om in te spelen op zoekgedrag van je doelgroepen is het makkelijker kiezen waar je je op wilt richten en hoeveel moeite je moet doen. Een beetje beter dan de concurrentie is vaak al genoeg. Of je kiest je niche en vermijdt zo concurrentie. Dat kan ook een hele (kosten)effectieve strategie zijn.

Gereedschap voor monitoring

Ehio is partner en reseller van het Finse Cuutio, dat is gereedschap om inzage te krijgen in hoe de eigen website scoort bij Google in vergelijking met. Je krijgt zicht op de SEO en SEA inspanningen van concurrentie. Ehio kan Cuutio instellen en helpen conclusies te trekken zodat de resultaten verbeteren.

Inpassen in de online cyclus

Wij zien de online inspanningen graag als een periodieke sales & marketing cyclus. Je maakt feitelijk steeds hetzelfde rondje. Je verdiept je in zoek- en oriëntatiegedrag van beslissers die je wilt bereiken. Dan kies je met welke informatie en middelen je gaat inspelen op wat je weet over de oriëntatie. Vervolgens zorg je dat je de middelen hebt om een gesprek aan te gaan en verlaag je de drempels waar je kan. Door te meten en monitoren met behulp van vooraf gekozen 'dashboards' weet je periodiek je resultaten en kun je kiezen hoe je je in een volgende 'ronde' van de cyclus kunt verbeteren. Wij zetten Cuutio of andere vormen van concurrentie-monitoring bijna altijd in in deze cyclus. De reden daarvan is dat dat het rendement verhoogt. Je kunt online heel veel doen en eindeloos verbeteren. Maar het hoeft niet altijd. Een beetje beter dan wat een ander heeft of iets kiezen dat nog niemand biedt is vaak de beste en voordelige keuze.

Praktisch

Concurrentie-analyse en monitoring werken bij RfOB als volgt.

  • We kunnen een eenmalige analyse doen om maximaal te leren van de concurrent en aanbevelingen te doen over een unieke online (content en dialoog) strategie. Deze kan kort of lang. We laten dat vaak afhangen van hoe competitief de omgeving is en wat de huidige (online) positie is. We doen het uiteraard graag met een korte analyse. Snel aan het werk.
  • We stellen Cuutio eenmalig in en kiezen welke zoekopdrachten en welke concurrenten we willen volgen.
  • Cuutio verzamelt zelf info en heeft een maandprijs (afhankelijk van het aantal zoekwoorden en concurrenten dat we willen volgen).
  • We spreken af hoe vaak we naar de gegevens kijken en conclusies trekken. In het begin doe je dat vaak wat vaker.

Het is flauw maar de kosten (en inspanningen) hangen wel erg af van de situatie. Dus neem graag contact op als je een concrete inschatting wilt. Of als je voorbeelden en cases wilt horen.

 

Lees ook…

Informatie bieden die aansluit bij zoekgedrag beslisser

Inkopers hebben online toegang tot een schat aan info uit vele bronnen. Een aanbieder heeft de grootste kans om invloed uit uitoefenen als hij aansluit bij het zoekgedrag. Sales en commercie kunnen steeds leren over hoe beslissers zich oriënteren. Welke informatie je online aanbiedt plan je op basis van die kennis.

Case: analyse van visitor recordings zorgt voor 28% méér offerteaanvragen

Relatiegeschenken en promotie textiel is een zeer concurrerende markt waar met flinterdunne marges wordt gewerkt. Main Sales Europe, een groothandel in relatiegeschenken en promotioneel textiel, is al tien jaar klant bij Ehio. In die tien jaar is hard gewerkt om de websites steeds aan de laatste eisen aan te passen. Recentelijk hebben we de hele site eens met andere ogen, de ogen van de bezoeker, bekeken. Met de uitkomsten daarvan zijn verbeteringen doorgevoerd met als resultaat een stijging in het aantal offerteaanvragen met 28%.

Nieuwsbrief ontvangen?

Actuele artikelen over online marketing en sales uit binnen- en buitenland

Ga nu naar je Inbox!

Je ontvangt een bericht om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvang je geen nieuwsbrief. Doe het nu gelijk even!

 

Ready for Online Business

Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

020 68 22 555
info@rfob.nl

Ready for Online Business © 2017. Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing
1
0
1